Test pamięci DDR5 G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28

G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28 to pamięci idealnie dopasowane pod platformę AM5. Ich ogromną zaletą są naprawdę niskie opóźnienia. Jak wypadną na tle podobnych pamięci tylko z CL30?
test G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28, recenzja G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28, opinia G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28
test G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28, recenzja G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28, opinia G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28

Specyfikacja G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28

G.Skill pakuje pamięci w standardowe dla firma opakowanie, w którym nie znajdziemy nic ciekawego oprócz oczywiście samych kości. Jak zawsze plusem jest dożywotnia gwarancja, której udziela producent.

Pamięci działają z taktowaniem 6000 MHz, co jest optymalną wartością dla procesorów na AM5. Ich ogromną zaletą są opóźnienia wynoszące CL 28-36-36-96-132. W szczególności ten pierwszy jest trochę niższy od standardowych 30 oferowanych przez prawie wszystkie zestawy na rynku. Pojemność kości to 2x 16 GB. Na stronie firmy znajdziemy też zestawy 2x 32 GB, ale mają one taktowanie 5600 MHz i nie mają EXPO tylko XMP.

G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28 pracują z napięciem 1,4 V. Ich wysokość wynosi ok. 44 mm, więc nie są zbyt duże w szczególności, jak na konstrukcje z podświetleniem. Kości mają jeden profil EXPO, który w naszym przypadku zadziałał bez problemów. Szkoda jednak, że nie ma ich więcej zapisanych. Za samek kości odpowiada SK Hynix – standardowo jak G.SKilla. Zastosowany radiator jest aluminiowy i powinien dobrze odprowadzać ciepło.

Czytaj też: Test pamięci DDR5 G.Skill Trident Z5 Royal 2x 32 GB 6400 MHz CL32

Pamięci mają podświetlenie, które prezentuje się bardzo dobrze. Możecie nim sterować przez oprogramowanie płyty głównej i dopasować do własnych wymagań. Jeśli więc macie obudowę z oknem, zależy Wam na podświetleniu, to z pewnością będziecie zadowoleni. Biała wersja w szczególności fajnie sprawdzi się przy podzespołach o tej samej kolorystyce.

Platforma testowa
Procesor
AMD Ryzen 7 9700X (105 W)
Chłodzenie
Valkyrie Jarn 360
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Crosshair X870E Hero
Dysk
Kioxia Exceria Plus 2 TB
Karta graficzna
Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro 13 1300W
Monitor
BenQ Mobiuz EX2710U

Testy –  7-Zip

7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W testach wykorzystaliśmy wbudowany benchmark, który zwara wyniki dla kompresji i dekompresji.

Testy – AIDA64

AIDA64 to jeden z najpopularniejszych programów służących do diagnostyki komputera. W programie przeprowadzone zostały testy odczytu z pamięci, zapisu do pamięci, kopi pamięci oraz czasu oczekiwania pamięci.

Testy – Blender

Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wykorzystaliśmy benchmark udostępniony przez twórców, który sprawdza wydajność w 3 scenach: Monster, Junkshop oraz Classroom.

Testy – Cinebench 2024

Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Testy – Corona Benchmark

Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystaliśmy z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.

Testy – CrossMark

CrossMark to benchmark mierzący wydajność całego sprzętu. Odpowiednie testy można wykonać również na smartfonach, dzięki czemu można między sobą porównać wyniki różnych platform. Poniżej znajdziecie wynik ogólny oraz osobne: wydajność, kreatywność i reakcję.

Testy – DigiCortex

DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystaliśmy benchmark SpikeBench2.512K (524288 neuronów, 100M synaps), a wyniki to czas budowania symulacji.

Testy – Geekbench

Geekbench 6 Pro to wieloplatformowy benchmark, który łatwo mierzy wydajność różnych systemów. Bardzo często pojawia się też w pierwszych przeciekach dotyczących procesorów czy kart graficznych. Test CPU mierzy wydajność jedno i wielowątkową przy różnych zastosowaniach, co pozwala na ocenę całości systemu.

Testy – Kraken JavaScript

Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. W testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Vivaldi.

Testy –  Speedometer

Speedometer 3.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Vivaldi.

Testy – V-Ray Benchmark

V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.

Testy – Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy na targu w dzielnicy Little China. Wybraliśmy też ustawienia Ultra.

Testy – F1 2024

F 2024 to kolejna odsłona gier, która bazuje na oficjalnej licencji Formuły 1. Tym razem skupiona jest ona na sezonie 2024 i przynosi kilka nowości. Testy przeprowadzaliśmy na torze Bahrajn w bezchmurny dzień. Wybrane ustawienia to Ultra, bez RT.

Testy – Far Cry 6

Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark oraz ustawienia Ultra.

Testy – Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy to gra akcji RPG z otwartym światem umieszczonym w uniwersum Harry’ego Pottera, stworzona przez studio Avalanche. W tym tytule wcielamy się w ucznia, który w XIX wieku trafia do tytułowej szkoły. Akcja gry dzieje się dużo wcześniej niż znane z uniwersum opowieści, dlatego nie znajdziemy w niej znajomych postaci z książek. Testy wykonaliśmy na placu w Hogsmeade. Wybraliśmy też ustawienia Ultra.

Testy – Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West to tytuł z PlatStation przeniesiony na PC. Kierujemy w nim Aloy, która zwiedza postapokaliptyczny świat. Testy wykonaliśmy w mieści Samotne Światło. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie.

Testy – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Kontynuacja ciepło przyjętego Spider-Man-a z 2018 roku. W grze tytułowy bohater przejmuje rolę po Piterze Parkerze. Jest to mocna gra akcji z widokiem trzecioosobowym w otwartym świecie dla fanów Marvela. Gra zrobiona przez to samo studio co poprzedniczka, czyli Insomniac Games, zadebiutowała w 2022 roku i również była ciepło przyjęta przez graczy. Testy przeprowadziliśmy w dzielnicy Upper East Side przy ustawieniach bardzo wysokich.

Testy – Shadow of the Tomb Raider

Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiliśmy rozdzielczość najwyższe ustawienia graficzne.

Testy – Star Wars: Outlaws

Star Wars: Outlaws to ciekawa gra na licencji Gwiezdnych Wojen. Obejmujemy kontrolę nad Kay Vess, która przeżywa mnóstwo różnych przygód. W grze możemy zwiedzić różne planety, w tym te ikoniczne. Testy przeprowadziliśmy w pierwszym mieście, przy ustawieniach Ultra, niskim RT oraz wyłączonym RTXDI.

Testy – The Riftbreaker

Wielki RPG-owy hit mało znanego polskiego studia z 2021 roku, które zaczynało od modów do Half-Life. Jest to gra z widokiem izometrycznym, mająca elementy tower defense i kładąca mocny nacisk na eksploracje oraz crafting. W The Riftbreaker trafiamy na planetę Galatea i przygotowujemy ją do kolonizacji, oczywiście mieszkańcom się to nie podoba. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka CPU przy ustawieniach Ultra.

Testy – Total War: Warhammer III

Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.

Podkręcanie G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28

Udało nam się podkręcić pamięci do 6400 MHz przy zachowaniu fabrycznych opóźnień. Wymagało to jednak podniesienia napięcia do 1,5 V. Natomiast udało się to wykonać w trybie 1:1. Przykładowe wyniki tak ustawionych pamięci znajdziecie na wykresach poniżej.

Czytaj też: Jakie DDR5 wybrać w 2024 roku na święta? G.SKILL przypomina o swojej szerokiej ofercie

Test G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28 – podsumowanie

Średnia wydajność w programach stawia pamięci minimalnie nad tymi samymi ale CL30, i minimalnie pod 6400 MHz CL32 czy szybszymi. Widać więc, że różnice nie są duże przynajmniej patrząc na średnią. Natomiast pamięci wypadły najlepiej w te Blendera, Corony, DigiCortex czy AIDA64 przy czasie oczekiwania pamięci. W takich zastosowaniach zdecydowanie warto więc na nie postawić.

W grach kości wypadają lepiej niż wersja CL30. W Full HD różnica wynosi 0,7%, w 2560 x 1440 1,1%, ale w 3840 x 2160 tylko 0,2%. Widać więc, że różnice ponownie nie są bardzo duże, ale z pewnością występują. Z pewnością są one lepszym wyborem niż 7200 CL38, wyniki stawiają też pod wątpliwość sens zakupu 8000 CL38 – różnice naprawdę są bardzo niskie.

Po podniesieniu napięcia do 1,5 V spokojnie możecie podbić taktowanie do 6400 MHz bez zmieniania opóźnień. Kości działają wtedy też w trybie 1:1 co sprawia, że mamy do czynienia po prostu z najwydajniejszym zestawem w zestawieniu. Możecie próbować nawet wyżej podnieść taktowanie, ale będzie to działało tylko w trybie 1:2, a sami widzicie na wykresach, jaki jest wtedy spadek wydajności.

G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL28 ciężko dostać w polskich sklepach – bardziej dostępne są modele 5600 MHz CL28 oraz wersja Royal. Natomiast są to z pewnością kości warte polecenia. Oprócz naprawdę fajnej wydajności i bezproblemowego działania na platformie AM5 oferują one też dobre wykonane czy podświetlenie. Jeśli więc szukacie jednych z najlepszych kości pod procesory AMD to warto poszukać i zainwestować w testowane moduły.