W Polsce, kraju zamieszkałym przez blisko 37,5 mln ludzi, mamy niemal 30 mln internautów. Zakupy w sieci robi dziś blisko 79% tej grupy, a zatem przeważająca większość. Najpopularniejszą kategorią produktów kupowanych przez internet jest moda. Aż 80% kupujących online wybiera odzież, dodatki oraz akcesoria, a 67% z nich właśnie tą drogą decyduje się na zakup butów. To tylko skrawek danych pochodzących z raportu “Polska moda na europejskim wybiegu” zrealizowanego na zlecenie Zalando przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab oraz redakcję Polityki Insight w pierwszej połowie tego roku.
Co ciekawe, wynika z niego również, że całkiem spory odsetek klientów już używało albo zamierza wkrótce skorzystać z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji w trakcie zakupów w internecie. W Polsce ten wynik kształtuje się na poziomie 50%, a dla porównania na rynku niemieckim to samo deklaruje już tylko 44%, a na rynku francuskim już tylko 40%. Jeszcze gorzej wygląda to za Wielką Wodą – w USA chęć używania AI lub tego typu doświadczenia deklaruje tylko 35% respondentów. Oczywiście pod tym pojęciem może kryć się szereg różnych rozwiązań, począwszy od asystentów po system rekomendacji.
Czytaj też: Dla tego zawodu to ostatni moment na przebranżowienie? Sztuczna inteligencja nie daje mu większych szans
Takie rozwiązania idealnie wpisują się w te oczekiwania, oferując personalizację na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki nim klienci mogą otrzymać rekomendacje produktów dopasowane do ich gustu, interaktywne treści czy nawet wizualizacje produktów w czasie rzeczywistym. To wszystko przekłada się na bardziej świadome i satysfakcjonujące decyzje zakupowe. Firmy, które nie zaadaptują cyfrowych rozwiązań, ryzykują utratę swojej konkurencyjności – uważa Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Wykorzystanie AI w kontakcie z klientami (pod postacią inteligentnego asystenta), który wspiera klientów w wyborach modowych, ale także do optymalizacji zarządzania zasobami potwierdzają również przedstawiciele Zalando. Tak naprawdę sztuczna inteligencja wkroczyła w nasze codzienne życie dużo wcześniej niż nam się pierwotnie wydawało. Wystarczy wspomnieć chociażby o wszechobecnych algorytmach rekomendacji treści, które analizują aktywność użytkownika. Uczenie maszynowe i uczenie głębokie to w końcu obszary dużo szerszego pojęcia znanego jako AI.