Amerykanie zostają w tyle za Polakami. Nowy trend w zakupach online

Od dłuższego czasu przekonuję się na własnej skórze, że pod wieloma aspektami jesteśmy dużo bardziej zaawansowani technologicznie od wielu zachodnich społeczeństw. Wystarczy spojrzeć na nasze podejście do płatności kartami albo płatności zbliżeniowych telefonami i zegarkami. Nic zatem dziwnego, że jesteśmy dużo bardziej chętni korzystać z innych nowoczesnych technologii podczas zakupów online. Tym razem z wyników badania zleconego przez Zalando wyszło na to, że już nawet połowa polskich klientów korzysta lub zamierza używać sztucznej inteligencji (AI) w procesie zakupowym. Na tle innych krajów to bardzo wysoki wynik.
Amerykanie zostają w tyle za Polakami. Nowy trend w zakupach online

W Polsce, kraju zamieszkałym przez blisko 37,5 mln ludzi, mamy niemal 30 mln internautów. Zakupy w sieci robi dziś blisko 79% tej grupy, a zatem przeważająca większość. Najpopularniejszą kategorią produktów kupowanych przez internet jest moda. Aż 80% kupujących online wybiera odzież, dodatki oraz akcesoria, a 67% z nich właśnie tą drogą decyduje się na zakup butów. To tylko skrawek danych pochodzących z raportu “Polska moda na europejskim wybiegu” zrealizowanego na zlecenie Zalando przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab oraz redakcję Polityki Insight w pierwszej połowie tego roku.

Co ciekawe, wynika z niego również, że całkiem spory odsetek klientów już używało albo zamierza wkrótce skorzystać z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji w trakcie zakupów w internecie. W Polsce ten wynik kształtuje się na poziomie 50%, a dla porównania na rynku niemieckim to samo deklaruje już tylko 44%, a na rynku francuskim już tylko 40%. Jeszcze gorzej wygląda to za Wielką Wodą – w USA chęć używania AI lub tego typu doświadczenia deklaruje tylko 35% respondentów. Oczywiście pod tym pojęciem może kryć się szereg różnych rozwiązań, począwszy od asystentów po system rekomendacji.

Czytaj też: Dla tego zawodu to ostatni moment na przebranżowienie? Sztuczna inteligencja nie daje mu większych szans

Takie rozwiązania idealnie wpisują się w te oczekiwania, oferując personalizację na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki nim klienci mogą otrzymać rekomendacje produktów dopasowane do ich gustu, interaktywne treści czy nawet wizualizacje produktów w czasie rzeczywistym. To wszystko przekłada się na bardziej świadome i satysfakcjonujące decyzje zakupowe. Firmy, które nie zaadaptują cyfrowych rozwiązań, ryzykują utratę swojej konkurencyjności – uważa Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Wykorzystanie AI w kontakcie z klientami (pod postacią inteligentnego asystenta), który wspiera klientów w wyborach modowych, ale także do optymalizacji zarządzania zasobami potwierdzają również przedstawiciele Zalando. Tak naprawdę sztuczna inteligencja wkroczyła w nasze codzienne życie dużo wcześniej niż nam się pierwotnie wydawało. Wystarczy wspomnieć chociażby o wszechobecnych algorytmach rekomendacji treści, które analizują aktywność użytkownika. Uczenie maszynowe i uczenie głębokie to w końcu obszary dużo szerszego pojęcia znanego jako AI.