Będzie lepiej – nowa generacja DLSS to mniej użycia VRAM przy lepszej wydajności

Nvidia ogłasza lepszą generację klatek i niższe zużycie pamięci VRAM na procesorach graficznych GeForce RTX 40 dzięki zaktualizowanemu modelowi AI. Procesory graficzne otrzymują również lepszy model sztucznej inteligencji, który zapewnia lepszą generację klatek DLSS i niższe wymagania dotyczące pamięci VRAM.
DLSS
DLSS

Od czasu swojego debiutu technologia DLSS przeszła różne zmiany, zwiększając zarówno jakość skalowania, jak i wydajność. Technika generowania klatek to najlepsze narzędzie firmy Nvidia do wypełniania luki między klatkami, aby zapewnić płynniejsze wrażenia z gry, a dzięki zaktualizowanej wersji stanie się jeszcze lepsza.

DLSS 4.0 – nowe możliwości, nowa jakość

Nvidia po raz pierwszy ogłosiła DLSS 4.0 wraz z procesorami graficznymi RTX serii 50. Mimo że będzie działać z procesorami graficznymi RTX serii 40, nie otrzyma funkcji generowania wielu ramek. Niemniej jednak dowiedzieliśmy się, że NVIDIA ulepsza technikę generowania ramek dla procesorów graficznych RTX serii 40, aby miały takie same możliwości, jak seria RTX 50. Zgodnie z postem Jacoba Freemana z Nvidii, Frame Gen nie będzie wykorzystywać nowszego modelu AI, który zwiększy wydajność, zapewni niższe opóźnienia i zużyje mniej pamięci VRAM niż wcześniej. Oznacza to, że procesory graficzne RTX 40 również otrzymają pewne zalety, które pozwolą procesorowi graficznemu wzbogacać takie aspekty gier, jak np. tekstury.

Na udostępnionym zrzucie ekranu Jacob pokazał, że nowa wersja DLSS nieznacznie zwiększa liczbę klatek na sekundę i zużywa o 400 MB mniej pamięci VRAM. Wygląda to na niewielką poprawę, ale może przynieść korzyści użytkownikom z 8 GB GPU w różnych scenariuszach. DLSS 4.0 wprowadza nie tylko ulepszone generowanie klatek DLSS, ale także ulepszoną rekonstrukcję promieni, superrozdzielczość i DLAA dla serii RTX 40.

Czytaj też: MSI debiutuje z serią kart Nvidia GeForce RTX 50. Gracze, twórcy i entuzjaści AI mają duży wybór

DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) jest obecnie w fazie beta i będzie działać ze wszystkimi procesorami graficznymi RTX od serii RTX 20 do RTX 50. Ale generowanie klatek jest zarezerwowane tylko dla procesorów graficznych RTX 40 i RTX 50 i chociaż nie będzie konkurować z generowaniem wielu klatek, posiadacze procesorów graficznych RTX 40 mogą przynajmniej cieszyć się nieco większą wydajnością.

Jedną rzeczą, która wciąż wymaga kompleksowej analizy, jest opóźnienie wejściowe. Wraz z wprowadzeniem DLSS 3.0, generowanie klatek wprowadziło zauważalny wzrost opóźnienia, ale NVIDIA twierdzi, że DLSS 4.0 je zmniejszy, mimo że generowanie klatek wymaga nieco więcej czasu na przewidywanie i renderowanie dodatkowych klatek.