Lotnictwo od zawsze dąży do połączenia technologicznego postępu, efektywności i zrównoważonego rozwoju. Dzięki współpracy firm Turbotech, Safran i Air Liquide, świat zbliżył się do realizacji tych celów. W ramach projektu BeautHyFuel przeprowadzono pierwszy w historii test naziemny turbiny gazowej zasilanej ciekłym wodorem, zaprojektowanej specjalnie dla lekkiego lotnictwa.
Czytaj też: Nowy silnik Wankla 40ACS od AIE. Mały gigant technologiczny
Pierwsze testy na wodór w postaci gazowej odbyły się w styczniu 2024 roku. Mały silnik TP-R90, stworzony z myślą o 2-7 miejscowych samolotach, działał wówczas na sprężonym wodorze. Rok później, 13 stycznia 2025 roku, firmy Turbotech, Safran i Air Liquide osiągnęły kolejny kamień milowy: zasilenie turbiny ciekłym wodorem!
Turbina na ciekły wodór to przyszłość lotnictwa, ale dlaczego?
Wodór uznawany jest za czyste paliwo alternatywne, emitujące jedynie wodę podczas spalania w niskich temperaturach. Jednak w wyższych temperaturach (powyżej 1093oC) spalanie wodoru może prowadzić do powstawania tlenków azotu (NOx). Mimo to, nawet przy emisji NOx, wodór pozostaje znacznie czystszą alternatywą dla paliw kopalnych, takich jak kerozyna, która emituje CO2, sadzę i inne szkodliwe związki.
Czytaj też: Pierwszy na świecie latający hybrydowo-elektryczny samolot pasażerski zadebiutował
Ciekły wodór oferuje także przewagę w zakresie gęstości energetycznej. Posiada niemal trzykrotnie większą wartość energetyczną niż kerozyna (33,3 kWh/kg wobec 12,0 kWh/kg). Jednak magazynowanie ciekłego wodoru wymaga zaawansowanego sprzętu zdolnego do utrzymywania temperatury -253oC, co pozostaje wyzwaniem technologicznym.
Każda z zaangażowanych firm wnosi do projektu BeautHyFuel unikalne kompetencje. Turbotech specjalizuje się w lekkich, ultraefektywnych turbinach, Safran ma ogromne doświadczenie w projektowaniu systemów napędowych i paliwowych, a Air Liquide dostarcza zaawansowane rozwiązania w zakresie magazynowania i obsługi wodoru. Współpraca tych firm zaowocowała stworzeniem kompletnego systemu napędowego, który może zrewolucjonizować lekkie lotnictwo.
Damien Fauvet, CEO Turbotech, mówi:
To wielki krok naprzód w kierunku całkowicie zdekarbonizowanego napędu lotniczego. Nasza technologia w połączeniu z systemem kriogenicznego magazynowania Air Liquide dowodzi, że zrównoważone lotnictwo jest możliwe.
Projekt BeautHyFuel wspierany jest przez francuski rząd i Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego (DGAC) w ramach inicjatyw związanych z transformacją energetyczną. Sukces testów turbiny na ciekły wodór otwiera nowe możliwości dla lekkiego lotnictwa i może stanowić początek drogi do całkowicie bezemisyjnych samolotów pasażerskich.
Chociaż jeszcze wiele pozostaje do zrobienia, przełomowe osiągnięcie firm Turbotech, Safran i Air Liquide pokazuje, że lotnictwo oparte na wodorze nie jest już futurystyczną wizją, ale celem na wyciągnięcie ręki. W miarę rozwoju technologii i infrastruktury, wodór może stać się fundamentem dla zrównoważonego transportu lotniczego, przyczyniając się do globalnej walki z kryzysem klimatycznym.