Myśliwce na wypasie. Aż trudno uwierzyć, że Chiny to zrobiły

W ciągu ostatnich dekad dominacja w przestrzeni powietrznej jest osiągana na dwa główne sposoby – ukrywania się przed wrogami oraz wykrywania ich z wyprzedzeniem. Nowoczesne samoloty wojskowe muszą być niewidzialne dla radarów, robiąc użytek z przeróżnych fikołków w ramach technologii stealth, ale z drugiej strony muszą dzierżyć swoje własne, tradycyjne anteny… i to właśnie je zrewolucjonizowały Chiny.
Myśliwce na wypasie. Aż trudno uwierzyć, że Chiny to zrobiły

Rewolucja w technologii stealth, czyli jak Chiny dokonały przełomu w ultraniskoprofilowych antenach

Tradycyjne anteny na myśliwcach, które są często wystające i tym samym łatwo wykrywalne przez radary, od dawna stanowiły wyzwanie w dążeniu do ideału stealth oraz idealnej aerodynamiki. Zwiększają nie tylko sygnaturę radarową samolotu, ale też na dodatek zakłócają przepływ powietrza wokół kadłuba. Oto jednak przełomowe dzieło chińskich naukowców pod kierownictwem profesora Feng Yanga ma to zmienić, obiecując istną rewolucję w zakresie anten właśnie.

Czytaj też: Chiny wyposażą roboty w “biedne atomówki”. Wojna w mieście nigdy nie będzie taka sama

Zespół badawczy pochwalił się właśnie światu swoją szerokopasmową, wielokierunkową antenę pierścieniową o ultraniskim profilu, który wynosi zaledwie 0,047 długości fali dla najniższej częstotliwości pracy i 1,4 cm przy częstotliwości 1 GHz, kiedy to długość fali wynosi około 30 cm. Jednocześnie pomimo kompaktowego rozmiaru, antena osiąga imponującą szerokość pasma impedancyjnego rzędu 12:1, co zapewnia wysoką efektywność promieniowania bez kompromisów w zakresie wydajności.

Czytaj też: Lufeng zmieni oblicze energetyki. Chiny budują elektrownię jądrową przyszłości

Tak znaczna miniaturyzacja bez utraty funkcjonalności wymagała szeregu nowatorskich rozwiązań technologicznych, bo zastosowania:

  • Konfiguracji dipola pierścieniowego, a więc dwóch blisko rozmieszczonych dipolowych anten w układzie kołowym, co pozwala na jednolitą charakterystykę elektryczną w szerokim zakresie częstotliwości.
  • Wydłużonych ścieżek prądowych, które gwarantują wydłużenie drogi przepływu prądu bez zwiększania fizycznych wymiarów anteny.
  • Podziału mocy na płaszczyźnie E (E-Plane Power Divider), co zoptymalizowało rozkład energii w systemie antenowym, zapewniając stabilność sygnału.
  • Ściany zwierającej (Short-Circuit Wall), minimalizującej niedopasowania impedancyjne i redukującej straty prądowe, co znacząco poprawia przesył sygnału.
  • Oporowej powierzchni selektywnej częstotliwościowo (Resistive Frequency-Selective Surface), która jest umieszczona między anteną a metalową powierzchnią kadłuba i pochłania ponad 30% niepożądanych odbić sygnału, a to szczególnie przy wyższych częstotliwościach, gdzie tradycyjne anteny często zawodzą.

Czytaj też: Wyspiarskie państwo zaskakuje świat militarną innowacją. Chiny mogą mieć powód do zmartwień

Integracja tego typu anteny o ultraniskim profilu rozwiązuje wiele kluczowych problemów w projektowaniu samolotów stealth ze zmniejszoną sygnaturą radarową oraz poprawioną aerodynamiką na czele. Jednocześnie mimo miniaturowych rozmiarów, antena zachowuje wysokie pasmo częstotliwości oraz polaryzację pionową, co gwarantuje stabilną łączność oraz nawigację w warunkach bojowych. Dlatego właśnie to odkrycie stanowi ważny krok w kierunku nowej generacji samolotów stealth, łącząc minimalną wykrywalność z pełną funkcjonalnością operacyjną. W obliczu coraz bardziej złożonych scenariuszy powietrznych, innowacje takie jak ta będą kluczowe dla utrzymania przewagi strategicznej.