Symbioz E-Tech full hybrid czaruje nieprzesadzoną efektownością
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-137-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Współczesne samochody wyglądają często bardzo futurystycznie. Zdarza mi się w przypadku niektórych modeli powiedzieć, że wyglądają jak szkice projektowe prototypów sprzed wielu lat, a dzisiaj widujemy je na ulicach polskich miast. Bywa jednak tak, że projekt jest na tyle odważny, że śmiało powiemy o nim, że jest efektowny, ale może nie do końca chcielibyśmy poruszać się nim na co dzień. Zdecydowanie nie można powiedzieć tego o Renault Symbioz, który jest autem bardzo efektownym, z nowoczesną stylistyką, ale trudno o niej powiedzieć, że jest przesadzona.
Symbioz E-Tech full hybrid to przedstawiciel najbardziej lubianego segmentu aut w Polsce określanych mianem kompaktowych SUV-ów. Co w tym przypadku znaczy kompaktowy? Mówimy o 4413 mm długości, 1575 mm wysokości oraz 1797 mm szerokości. Dzięki temu auto bez problemu mieści się nawet w mniejszych miejscach parkingowych, co potrafi być problemem w starszych galeriach handlowych czy niejednym parkingu nowego budownictwa, a jego wysokość jest dosłownie w sam raz. Z jednej strony pozwala nam zachować wyższą pozycję w trakcie jazdy i dać dobrą widoczność, z drugiej nie musimy stawać na palcach, aby umyć go na myjni.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-149-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-135-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-136-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Wizualnie Symbioz to prawdziwa perełka projektantów Renault. Z przodu auto robi wrażenie masywnego. To zasługa szerokiej osłony chłodnicy ozdobionej motywem graficznym małych diamentów i bardzo ładnie wkomponowanych świateł LED, które są dostępne we wszystkich wariantach wyposażenia.
Z boku mamy pięknie płynącą sylwetkę z efektownymi przetłoczeniami i delikatnie poszerzonymi nadkolami, pod którymi znajdują się 19-calowe felgi pulsar lub elixir w wariancie esprit Alpine. Wysoko umieszczona maska, daleko idąca i wolno opadająca linia dachu – to wszystko może się podobać i robi świetne wrażenie w trakcie jazdy.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-106-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Bardzo ważnym elementem na tyle auta jest napis Symbioz, który swoją kanciastością podkreśla ostre kontury nadwozia i ładnie komponuje się z nowym, używanym od jakiegoś czasu logo Renault. Z tej strony warto też podkreślić bardzo dobre proporcje auta. W tym segmencie zdarza się, że nadwozie bywa osadzone zbyt nisko lub zbyt wysoko w stosunku do bryły, albo koła są kompletnie niedopasowane pod względem rozmiaru czy szerokości. W przypadku Renault Symbioz proporcje są zachowane wręcz perfekcyjnie.
Symbioz E-Tech full hybrid nie rozczarowuje po otwarciu drzwi
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-118-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Projektanci Renault zadbali o to, aby wrażenie, jakie robi Symbioz z zewnątrz, towarzyszyło nam również po otwarciu drzwi i stanęli na wysokości zadania. Wnętrze auta jest nowoczesne, ale jednocześnie funkcjonalne.
Wzrok od razu przyciągają dwa ekrany. To cyfrowy kokpit o przekątnej 10,25 cala oraz ekran główny o pionowej orientacji i przekątnej 10,4 cala. Są umieszczone w przemyślany sposób i nie mamy tu wrażenia, jakby zostały na siłę przyczepione do deski rozdzielczej.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-109-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Wyświetlacze są bardzo dobrej jakości i Symbioz nie jest pierwszym modelem Renault, w którym firma stawia na ekrany o wysokiej rozdzielczości, co nie tylko dobrze wygląda, ale też ma rozwiązania praktyczne. Dzięki temu możemy wyświetlić na nich choćby większe fragmenty mapy bez utraty jakości obrazu.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-143-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-110-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-130-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Warto od razu zwrócić uwagę na to, co jest wyświetlane na ekranie. Mamy tu system openR link z wbudowanymi usługami Google. Dzięki temu mamy dostęp do Asystenta Głosowego Google oraz sklepu Google Play i jego biblioteki aplikacji. Wyszukiwanie miejsc parkingowych z EasyPark? Muzyka z Tidala? Mapy Waze zamiast Map Google wyświetlane na ekranie głównym i ekranie kierowcy? Wszystko to mamy na wyciągnięcie ręki bez konieczności korzystania ze smartfonu jako źródła aplikacji. Możemy go sparować z autem wyłącznie dla korzystania z systemu głośnomówiącego, ale jeśli ktoś woli korzystać z bezprzewodowego Apple CarPlay to nic nie stoi na przeszkodzie.
Wnętrze jest bardzo praktyczne, co jest zasługą fizycznych przycisków sterowania klimatyzacją pod ekranem, fizycznych przycisków na kierownicy oraz znanego od lat z aut Renault pilota do sterowania multimediami umieszczonego przy kierownicy. Do dyspozycji mamy też nowoczesne porty USB-C czy opcjonalną ładowarkę indykcyjną.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-119-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Wszystko to zostało opakowane w dobrej jakości i miłe w dotyku materiały foteli, obić drzwi czy deski rozdzielczej. Idealnym uzupełnieniem wnętrza jest oświetlenie ambientowe, którego kolor może zmieniać się wraz z wybranym trybem jazdy lub możemy ustawić dowolna, wybraną przez nas barwę.
Dach solarbay to rzecz, w której można się łatwo zakochać
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-dach-1-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Panoramiczny dach o zmiennym stopniu przezroczystości w wydaniu Renault Symbioz E-Tech full hybrid to coś, czego jeszcze nie widzieliście. Nie chodzi tutaj tylko o to, że jest o przezroczysty lub nie, bo możemy nim sterować niemal w taki sam sposób, jak w przypadku klasycznej rolety.
Dach solarbay może być przezroczysty lub nieprzezroczysty, ale też mamy do dyspozycji jego częściową przezroczystość w przedniej lub tylnej części. Sterujemy tym za pomocą przełącznika, identycznego jak w przypadku rolety dachowej i widzimy jak przezroczystość dachu zmienia się dosłownie jak animacja na ekranie.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-126-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-125-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Zdjęcia nie są w stanie oddać to, jak dach solarbay wygląda w trakcie pracy, to trzeba koniecznie zobaczyć na żywo, bo wygląda to dosłownie jak iluzja.
Spalanie Renault Symbioz E-Tech full hybrid jest równie efektowne, co jego wygląd
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-148-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Hybrydy Renault w naszych testach redakcyjnych już nie raz powodowały u nas opad szczęki. Wystarczy tu wspomnieć choćby ogromnego 7-osobowego Espace, który w mieście potrafił spalać zaledwie 4,4l benzyny na 100 km, czy kompaktowego Captura, który bez problemu zeszedł do poziomu 3,2l na 100 km.
Renault Symbioz E-Tech full hybrid ma ten sam układ hybrydowy, na który składa się 4-cylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,6l wraz z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy systemowej 145 KM i momencie obrotowym 250 nm. To wystarcza do dynamicznego poruszania się w mieście, w którym Symbioz potrafi spędzić nawet 80% czasu jadąc z wykorzystaniem samego prądu, oszczędzając przy tym do 40% paliwa. Jest to możliwe dzięki dużej, jak na auto hybrydowe, baterii o pojemności 1,2 kWh oraz bardzo sprawnie działającego systemu rekuperacji energii.
Efekt jest taki, że znaczne zejście poniżej katalogowego spalania wynoszącego 4,6l na 100 km nie jest wcale trudne. W mieście i na trasach podmiejskich w pełni osiągalne są wyniki poniżej 4l na 100 km, a na autostradach trzeba się naprawdę natrudzić, aby jadąc zgodnie z przepisami przekroczyć spalanie 7l na 100 km.
Przetestuj Renault Symbioz E-Tech full hybrid i poznaj jego możliwości
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2025%2F01%2Frenault-symbioz-142-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
W przypadku Renault Symbioz E-Tech full hybrid producent postanowił powtórzyć akcję, którą być może pamiętacie z modelu Arkana E-Tech full hybrid i możemy umówić się na 24-godzinne testy auta. Teoria teorią, ale nie ma lepszej metody na zapoznanie się z działaniem hybryd Renault jak przetestowanie tego na własnej skórze. Ostrzegam jednak, że w przypadku wielu z Was może to nie być ostatnia jazda tym modelem, bo naprawdę łatwo jest się w nim zakochać. Podobne testy Renault organizował również w przypadku modeli Austral E-Tech full hybrid oraz Captur E-Tech full hybrid.
Efektowny wygląd, ładne i praktyczne wnętrze, oszczędny i świetny układ hybrydowy, ogrom nowoczesnych technologii asystujących oraz system openR Link, a to wszystko w bardzo dobrej cenie, która zaczyna się od 128 900 zł, od 1 099 zł miesięcznie w kredycie easy box lub w innych, korzystnych metodach finansowania. Są to ceny rocznika 2025, ale na zainteresowanych czekają również modele z rocznika 2024 z gotowymi, ciekawymi ofertami. Warto zapisać się na testy już teraz, bo chętnych nie brakuje.