Czekali na to wszyscy rowerzyści. Tajne plany giganta wyszły na światło dzienne

Czy wreszcie firma SRAM doczeka się konkurencji ze strony Shimano w pewnym niszowym segmencie? Najnowsze zdjęcia właśnie na to wskazują, bo Shimano XTR Di2 najwyraźniej zbliża się do wielkiej premiery.
Firma Shimano już raz zrewolucjonizowała jazdę na rowerze, w 1990 r. prezentując SPD /Fot. Shimano

Firma Shimano już raz zrewolucjonizowała jazdę na rowerze, w 1990 r. prezentując SPD /Fot. Shimano

Nowe zdjęcia sugerują największą aktualizację napędu Shimano od lat

Od miesięcy krążyły plotki o Shimano XTR Di2, a więc o nowym systemie przerzutek, które najpierw doczekały się patentu (już w 2023 roku), a teraz nieoficjalnych zdjęć, potwierdzających jedną z najbardziej wyczekiwanych funkcji – całkowicie bezprzewodowy napęd. Jeśli obecne domysły okażą się trafne, to firma Shimano po raz pierwszy w historii wprowadzi do sprzedaży w pełni bezprzewodową zmianę biegów w rowerach górskich, stając do rywalizacji z serią Transmission od głównej konkurencji, czyli firmy SRAM, która sama niedawno wstrząsnęła rynkiem.

Czytaj też: Rowerowa rewolucja z Monachium. Zobacz co potrafią byli inżynierowie Porsche

Zdjęcia, które pojawiły się na forach internetowych i platformach sprzedażowych, są uderzająco podobne do patentu Shimano złożonego w 2023 roku, który rozgrzał serca rowerzystów. Oczywiście musimy pamiętać, że patenty nie zawsze przekładają się na gotowe produkty, to najnowsze przecieki sugerują, że nowy XTR Di2 rzeczywiście jest już blisko oficjalnej premiery.

Największą nowością wydaje się być całkowite wyeliminowanie przewodów i postawienie na bezprzewodową kontrolę, co nie było dostępne w żadnej wersji poprzedniego napędu Di2. Ten wyciek sugeruje jednak, że oto właśnie Shimano zdecydowało się na w pełni bezprzewodowy system przerzutek, co wymaga integracji akumulatora bezpośrednio w tylnej przerzutce. Widnieje na niej również oznaczenie 12S, a to z kolei sugeruje, że nowy XTR Di2 będzie miał aż 12 przełożeń. Dzięki temu nowy XTR Di2 dorówna zestawowi SRAM Transmission, oferując bezprzewodowy, 12-rzędowy napęd do MTB.

Czytaj też: Czy 250-watowe ograniczenie silników rowerowych to głupota? Sprawdzili mocniejsze elektryczne rowery

Jednym z największych zaskoczeń w najnowszych wyciekach jest materiał budujący korby. Wszystko dlatego, że firma Shimano zawsze stosowała aluminium w swoich topowych modelach XTR, ale przecieki sugerują, że nowy XTR może otrzymać korby z włókna węglowego. Ten materiał jest nie tylko lżejszy, ale też odznacza się większym stosunkiem sztywności do masy i dlatego jest po prostu lepszy, co zresztą firma SRAM zrozumiała już wiele lat temu. Poza tym przecieki zdradziły nowe elektroniczne manetki z tajemniczym przyciskiem na przodzie, a nawet zasugerowały potencjalne ulepszenia w układzie hamulcowym.

Czytaj też: Tanio i na włóknie węglowym. Lekki rower elektryczny nie musi być drogi

Chociaż Shimano nie potwierdziło jeszcze żadnej daty premiery, to na podstawie wycieku zdjęć i patentów z 2023 roku, można spekulować, że oficjalna premiera XTR Di2 nastąpi w 2025 roku.