Pierwsze przecieki na temat przyszłości kolarstwa szosowego. SRAM Force AXS 2025 to jest to!
Na forum Weight Weenies pojawiło się zdjęcie, które ukazuje przeprojektowane klamkomanetki, ulepszone przerzutki i nowy układ hamulcowy. Ma to być świadectwem istnienia SRAM Force AXS 2025, a więc zupełnie nowej grupy, która wydaje się czerpać wiele rozwiązań z flagowego zestawu Red AXS. Dlatego też, aby w ogóle zrozumieć, dlaczego ulepszenia w Force AXS 2025 są istotne, warto przyjrzeć się SRAM Red AXS – czyli topowemu bezprzewodowemu zestawowi elektronicznemu tej marki, który jest najlżejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie osprzętem firmy. Konkuruje on bowiem z doskonale rozpoznawalnymi na rynku Shimano Dura-Ace Di2 i Campagnolo Super Record EPS, zapewniając rowerzyście przede wszystkim:
- Bezprzewodową zmianę biegów, a więc błyskawiczną reakcję i całkowity brak linek w pancerzykach
- Optymalne przełożenia z 12-biegową kasetą na tyle
- Ergonomiczne klamkomanetki w formie ulepszonej konstrukcji zapewniającej wygodę i łatwiejsze hamowanie
- Lżejsze i szybsze przerzutki zoptymalizowane pod kątem trwałości i szybkości działania
- Nową geometrię napędu z technologią X-Range dla płynniejszej zmiany biegów
- Cichszą pracę napędu, dzięki łańcuchowi Flattop i nowemu układowi kasety
- Najlżejsze hydrauliczne hamulce tarczowe
Czytaj też: Rowerzyści będą bezpieczniejsi niż kiedykolwiek. Naukowcy opracowali wyjątkowy system
Ponieważ Force AXS 2025 przejmuje wiele technologii z Red AXS, może być idealnym wyborem dla rowerzystów szukających wysokiej jakości w przystępniejszej cenie. Najbardziej widoczną zmianą w przeciekach są zresztą zaktualizowane klamkomanetki, które przypominają właśnie Red AXS, oferując bardziej ergonomiczny i kompaktowy design i potencjalnie nawet lepszą mechanikę hamowania, dzięki nowemu układowi tłoka hydraulicznego. Nieoficjalne zdjęcia pokazują również ulepszone przerzutki, które wyglądają niemal identycznie jak w Red AXS i tyczy się to zarówno tej przedniej, jak i tylnej.
Czytaj też: Kontrowersyjny projekt Lasów Państwowych. Wiatraki pojawią się w polskich lasach
Łańcuch również uległ zmianie, ale nie będzie tak zaawansowany, jak ten obecny w Red AXS, choć zrobi dobry użytek z wydrążonych ogniw wewnętrznych i zewnętrznych, solidniejszych pinów i potencjalnemu zastosowaniu powłoki Hard Chrome. W kwestii hamulców nie możemy za wiele powiedzieć, bo dostrzec da się tylko to, że szkieletowej konstrukcji z Red AXS nowa grupa nie otrzyma, a totalną tajemnicą pozostaje zarówno kaseta, jak i korby. Są jednak szanse, że te po prostu nie ulegną zmianie. W ogólnym jednak rozrachunku dzięki licznym ulepszeniom zaczerpniętym z Red AXS, grupa Force AXS 2025 zapowiada się na najlepszy zestaw w swojej klasie.