Tryb Gravel+, czyli jak Orbea Denna wkłada tajną broń w ręce rowerzystów

Rynek rowerów elektrycznych przeznaczonych do terenu rośnie, choć nie w tak zawrotnym tempie jak inne segmenty e-bike i trudno się temu dziwić, bo są trudniejsze do zaprojektowania, a do tego droższe. Firma Orbea dba jednak o to, aby poszukujący nowego roweru terenowego mieli do wyboru nowinki na rynku i przejawem tego ma być zaprezentowany właśnie model Denna.
Tryb Gravel+, czyli jak Orbea Denna wkłada tajną broń w ręce rowerzystów

Elektryczny rower Orbea Denna ma na nowo zdefiniować przygodę w terenie

Elektryczny rower Orbea Denna to przykład e-bike z centralnym silnikiem, a więc tym między korbami, który wedle zapewnień producenta, łączy w sobie wydajność roweru szosowego z dopracowanym napędem dostosowanym do jazdy po szutrach, oferując płynną i mocną jazdę w zróżnicowanym terenie. Mowa o jednostce Shimano EP8, która miała zostać specjalnie dopracowana za pomocą autorskiego oprogramowania Rider Synergy (RS) Gen2 RC. Ten niestandardowy kawałek software’u wpływa bezpośrednio na pracę silnika, który ma zapewniać nie tylko 85-Nm moment obrotowy (maksymalnie), ale też bardziej naturalne i intuicyjne wspomaganie, a nie szarpiące, nagłe skoki mocy.

Czytaj też: Chiny dały nam tanie smartfony, rowery i samochody. Czas na coś, od czego zależą nasze życia

Wisienką na torcie jest fakt, że zasilany 420-Wh akumulatorem (i opcjonalnie zewnętrznym 210-Wh range-extenderem) system napędowy Rider Synergy Gen2 RC został ponoć specjalnie dostosowany do jazdy po drogach szutrowych, czyli typowych gravelowych przygód. Dlatego też Denna oferuje dwa tryby pracy silnika dostępne z poziomu zintegrowanego przełącznika na kierownicy, bo Gravel Mode idealny na utwardzone drogi i szutry (płynna kadencja i efektywność) oraz Gravel+ Mode, który zwiększa moment obrotowy przy niskiej kadencji, zapewniając lepszą trakcję na luźnym i trudnym terenie. Dzięki tym ulepszeniom Orbea Denna oferuje płynną zmianę trybu wspomagania między asfaltem a szutrem, co bezpośrednio wyróżnia ten e-bike na tle konkurencji.

Jednak Orbea Denna to nie tylko zaawansowany napęd, ale też rama z włókna węglowego o dopracowanej geometrii, która ma zapewniać wygodę zarówno podczas długich tras szosowych, jak i jazdy w trudniejszym terenie. Ta rama oferuje duży prześwit na opony do 50 mm (zarówno na wąskie opony szosowe, jak i szersze opony gravelowe), dłuższe tylne widełki, nisko osadzony suport i rozmiarowo dostosowany trail widelca, które poprawiają stabilność i prowadzenie oraz możliwość zamocowania błotników, dwóch bidonów oraz dodatkowych akcesoriów, dzięki punktom montażowym.

Czytaj też: Idealny rower elektryczny w góry? Sprawdź sam, bo Focus pokazał właśnie Thron² 2025

Poza tym możecie liczyć na opcjonalny wyświetlacz Shimano EN600, który pokazuje w czasie rzeczywistym poziom wspomagania, stan akumulatora i statystyki jazdy, integrację z Garminem oraz całą masę różnych wariantów w cenie od 5500 do 9999 dolarów, które różnią się zaawansowaniem osprzętu, ale nie silnikiem i akumulatorem. Każdy wariant występuje też w wersji z podbitą maksymalną prędkością wspomagania z 25 do 45 km/h.

ModelNapędKołaSilnik i bateria
M10iShimano Dura-Ace, 1×12OQUO RC45 TEAMShimano EP801RS-Gravel + 420Wh
M11eSRAM Red, 1×13OQUO RC25 TEAMShimano EP801RS-Gravel + 420Wh
M20iShimano Ultegra, 1×12OQUO RC25 TEAMShimano EP801RS-Gravel + 420Wh
M31eSRAM Rival, 1×12OQUO RC25 TEAMShimano EP801RS-Gravel + 420Wh
M20Shimano GRX, 1×12OQUO RC25 PROShimano EP801RS-Gravel + 420Wh
M30Shimano Ultegra, 1×12OQUO RC25 TEAMShimano EP801RS-Gravel + 420Wh

Czytaj też: Zapomnij o ograniczeniach zwykłego roweru. Velotric wymyślił transport na nowo

Orbea Denna to nie tylko kolejny rower elektryczny, a jednoślad, który łączy możliwości gravelowe, osiągi szosowe i na dodatek zaawansowane technologie. Dzięki dopasowanemu silnikowi, lekkiej ramie z włókna węglowego i wszechstronnej geometrii, ma być idealnym wyborem dla tych, którzy chcą eksplorować więcej niż tylko asfaltowe drogi. Tak przynajmniej twierdzi producent.