Byli menedżerowie Tesli stworzyli coś niesamowitego. Nowy gracz na rynku elektryków

Longbow, nowa brytyjska marka założona przez byłych menedżerów Tesli i Lucid, twierdzi, że elektryczne samochody sportowe wcale nie muszą być ciężkie. Firma zaprezentowała dwa ultralekkie modele inspirowane legendarnymi brytyjskimi roadsterami – Speedster i Roadster.
Nadchodzą nowe sportowe EV od Longbow

Nadchodzą nowe sportowe EV od Longbow

Longbow to stosunkowo młoda marka, która powstała w 2023 roku. Jej założyciele to byli menedżerowie Tesli i Lucid, a ich misja jest jasna – stworzyć lekkie, szybkie i przystępne cenowo elektryczne samochody sportowe. Brzmi jak bajka, a chyba każdy motoryzacyjny gigant na jakimś etapie swojego istnienia miał taką wizję.

Czytaj też: Jest tanio i… dobrze? Volkswagen ID. EVERY1 ma wszystko, żeby być hitem

Firma reklamuje się jako “pierwszy brytyjski producent elektrycznych samochodów sportowych” i nawiązuje do tradycji motoryzacyjnych ikon, takich jak Lotus Elise czy Jaguar E-Type. Hasło marki, “Celeritas Levitas”, co można przetłumaczyć jako “prędkość lekkości”, odzwierciedla jej filozofię – maksymalna radość z jazdy przy minimalnej masie pojazdu.

Longbow prezentuje najlżejsze sportowe samochody elektryczne na świecie

Longbow zaprezentowało dwa modele, które dzielą tę samą platformę. Pierwszy z nich, Speedster, to otwarty roadster o masie zaledwie 895 kg, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy i na jednym ładowaniu może przejechać 442 km (wg standardu WLTP). Drugim modelem jest Roadster – zamknięta wersja coupé, nieco cięższa, ważąca 995 kg. Osiąga 100 km/h w 3,6 sekundy, jednak jego zasięg jest krótszy i wynosi 280 km. Oba modele są napędzane pojedynczym silnikiem elektrycznym, który generuje 322 KM i napędza tylne koła. Producent na razie nie ujawnia pojemności akumulatora ani mocy całego układu napędowego.

Czytaj też: Test Mini Cooper S – takiego wyposażenia w tej cenie się nie spodziewacie

Głównym atutem samochodów Longbow jest ich niewielka masa. W świecie, gdzie nowoczesne sportowe elektryki ważą po kilka ton, Speedster i Roadster wydają się powrotem do idei czystej jazdy. Ich aluminiowe podwozie jest ręcznie budowane w Wielkiej Brytanii, co nie tylko zwiększa precyzję wykonania, ale również wpisuje się w brytyjską tradycję ręcznie składanych sportowych aut.

Nowe modele Longbow trafią do sprzedaży w 2026 roku

Daniel Davey, CEO Longbow, podkreśla:

W dobie rewolucji elektromobilności zatraciliśmy coś ważnego. Nowoczesne sportowe auta ważą często ponad 1,5 tony, a elektryczne potrafią zbliżać się nawet do dwóch. Potrzebujemy samochodów, które są prawdziwymi, lekkimi sportowcami, dostępnych dla tych, którzy kochają jazdę.

Longbow zapowiada, że samochody będą budowane ręcznie w ograniczonej liczbie. Speedster będzie dostępny w cenie startowej 84 995 funtów (około 92 600 dol.), a jego produkcja zostanie ograniczona do 150 egzemplarzy, z czego 10 sztuk trafi na rynek jako ekskluzywna edycja Luminary First Edition, a 25 jako wersja Autograph Edition. Roadster, którego cena zaczyna się od 64 995 funtów (około 70 850 dol.), również powstanie w limitowanej serii 150 egzemplarzy.

Longbow Speedster

Pierwsze dostawy planowane są na 2026 rok, jednak firma nie ujawniła jeszcze szczegółów dotyczących produkcji ani ewentualnego eksportu do Ameryki Północnej.

Longbow Roadster

Na rynku lekkich samochodów sportowych konkurencja nie śpi. Nowe modele Longbow mogą stanowić alternatywę dla Mazdy MX-5 czy Alpine A110, ale ich elektryczny napęd sprawia, że stają się wyjątkowe. Czy lekkość i sportowe DNA wystarczą, by przekonać miłośników klasycznych roadsterów do elektryfikacji? Łatwo nie będzie, ale powiew świeżości w skostniałej branży motoryzacyjnej na pewno dobrze wszystkim zrobi.