Jak wygląda rynek używanych aut hybrydowych w Polsce? Jedna marka rządzi

Kolejny raz sięgamy do obszernej bazy Carfax Polska i najnowszego raportu poświęconego rynkowi używanych aut hybrydowych w Polsce. W bazie liczącej 23 mln używanych samochodów, pojazdy z napędem hybrydowym stanowią raptem 3% (770 tys. sztuk). Dla porównania, używane samochody elektryczne to jedynie 0,3%. Statystycznie używane auto hybrydowe w Polsce ma 4 lata i 99 tys. kilometrów przebiegu. Jest to znacznie mniej niż średnia dla wszystkich używanych samochodów (15 lat i 220 tys. km). Dokładniejsza lektura raportu ujawnia sporo więcej ciekawych szczegółów i wskazuje ulubione marki aut hybrydowych wśród polskich konsumentów.
Jak wygląda rynek używanych aut hybrydowych w Polsce? Jedna marka rządzi

Jak informują przedstawiciele Carfax Polska, używane hybrydy są obarczone niemal dwukrotnie mniejszym ryzykiem niż ogół aut używanych. W przypadku hybryd, w 41% historii pojazdów odnotowano zdarzenia związane z ryzykiem (np. wcześniejsze szkody, nietypowe wskazania licznika), podczas gdy dla ogółu używanych samochodów jest to 77%. Około 33% używanych hybryd miało odnotowane uszkodzenia, w porównaniu do 39% wszystkich używanych samochodów. Różnica jest mniejsza niż w przypadku ogólnego ryzyka. Na rynku używanych hybryd dominuje Toyota, stanowiąc aż 44% wszystkich analizowanych pojazdów. Średni wiek używanej Toyoty hybrydowej to 4 lata, a przebieg – 122 tys. km.

Kolejne miejsca zajmują Audi (8%), Lexus (6%), BMW (5%) oraz Mercedes (5%). Co ciekawe, Toyota jest jedyną marką z czołówki rynku używanych hybryd, która znajduje się również w gronie najpopularniejszych marek używanych samochodów ogółem (gdzie dominują Volkswagen, Opel, Ford i Renault). Tylko 13% używanych hybryd w Polsce pochodzi z importu, a 65% miało dotychczas tylko jednego właściciela. Dla porównania, wśród ogółu używanych samochodów importowanych jest aż 59%, a tylko 16% miało jednego właściciela. Wydaje się więc, że w polskich warunkach hybrydy mogą być bardziej racjonalnym wyborem niż samochody elektryczne, biorąc pod uwagę miks energetyczny naszego kraju. Potwierdza to również komentarz eksperta.

Czytaj też: Tak wygląda rynek używanych aut elektrycznych w Polsce. Nowy program dopłat niewiele zmieni

Auta elektryczne są silnie promowane, chociażby za pomocą programów dopłat do ich zakupu, funkcjonujących w wielu krajach, w tym w Polsce. Jednak moim zdaniem nie jest to optymalne dla polskiego kierowcy rozwiązanie, przynajmniej nie na obecnym etapie rozwoju tej technologii i infrastruktury. Szczególnie w Polsce argument o ekoprzyjazności tych pojazdów upada, bo energię czerpiemy w większości z paliw kopalnych. Optymalne wydaje się być zatem wykorzystanie napędów hybrydowych o niższym całkowitym wpływie na środowisko, najefektywniej wykorzystujących mix energetyczny, niezależnie od ich charakteru, dających jednocześnie kierowcy oczekiwany poziom przewidywanej mobilności i kosztów eksploatacji – tak komentuje raport Robert Lewandowski, Business Development Manager Carfax Polska.