Perplexity buduje przeglądarkę śledzącą każdy Twój krok online
Aravind Srinivas, dyrektor generalny Perplexity, w niedawnym wystąpieniu w podcaście TBPN zdradził strategię firmy, w tym plany dotyczące nadchodzącej przeglądarki internetowej Comet. Ujawnił, że jednym z kluczowych powodów stworzenia własnej przeglądarki jest chęć gromadzenia danych o całej aktywności użytkowników online, aby lepiej ich zrozumieć i serwować “hiper-personalizowane” reklamy.
Czytaj też: ChatGPT udostępnia Deep Research dla wszystkich. Zaawansowana analiza w zasięgu ręki
Srinivas wyjaśnił, że informacje uzyskane z wyszukiwań w aplikacji Perplexity często dotyczą pracy lub są zbyt powierzchowne, aby zbudować kompleksowy profil użytkownika. W podcaście stwierdził:
To jeden z powodów, dla których chcieliśmy zbudować przeglądarkę – chcemy pozyskiwać dane spoza aplikacji, aby lepiej Cię zrozumieć. Niektóre zapytania, które ludzie wprowadzają do tych AI, są czysto związane z pracą. Nie są osobiste.
Według dyrektora, gromadzenie danych o nawykach przeglądania, historii zakupów, planach podróży i preferencjach kulinarnych “mówi o Tobie o wiele więcej”. Ten dodatkowy kontekst, zbierany poza aplikacją za pośrednictwem przeglądarki Comet, jest niezbędny do tworzenia wysoce relevantnych reklam. Dodał również:
Planujemy wykorzystać cały ten kontekst do zbudowania lepszego profilu użytkownika i, być może, w naszym kanale odkrywania moglibyśmy tam wyświetlać reklamy.
Czytaj też: Koniec monopolu Gemini? Ten wschodzący asystent AI może wkroczyć na smartfony Samsunga
Nie brzmi to zachęcająco, ale przynajmniej Perplexity nie owija w bawełnę. Zresztą, decyzja firmy o stworzeniu własnej przeglądarki i położeniu nacisku na szeroko zakrojone gromadzenie danych jest koniecznym krokiem, by stawać w szranki z największym gigantem w branży reklamowej, czyli Google. Zwłaszcza teraz, w świetle trwającego procesu antymonopolowego przeciwko gigantowi z Mountain View, w którym Departament Sprawiedliwości zaproponował firmie sprzedaż Chrome’a, swojej wiodącej przeglądarki. Zarówno Perplexity, jak i OpenAI, twórca ChatGPT, otwarcie wyraziły zainteresowanie zakupem Chrome, jeśli ten zostanie wystawiony na sprzedaż.
Czytaj też: YouTube testuje Przeglądy AI w wynikach wyszukiwania. Będzie jeszcze więcej sztucznej inteligencji
Jeśli zaś chodzi o przeglądarkę Comet, jej data premiery planowana jest na połowę maja, choć po drodze pojawiły się jakieś opóźnienia. Firma postrzega ją jako drugi flagowy produkt, wykraczający poza podstawowy silnik odpowiedzi i aplikację mobilną. Pozostaje poczekać na premierę i sprawdzić, jak sobie poradzi, bo model biznesowy, oparty na tak inwazyjnych metodach personalizacji reklam może wiele osób odstraszyć. Czas pokaże, jak ta strategia wpłynie na pozycję Perplexity na rynku.