Mamy to! Helikopter AW149 powstał na polskich ziemiach, a teraz podbił przestworza

14 kwietnia 2025 roku miało miejsce historyczne wydarzenie, kiedy to pierwszy w pełni wyprodukowany w Polsce śmigłowiec AW149 odbył swój dziewiczy lot.
ZISW Tytan

Zdjęcie poglądowe

Pierwszy polski AW149 wzbił się w powietrze, ale czy naprawdę jest made in Poland?

Pierwszy helikopter AW149 został zbudowany przez PZL-Świdnik, należący obecnie do włoskiego koncernu Leonardo Helicopters, a on sam jest kluczowym elementem programu modernizacji polskich sił zbrojnych. Ministerstwo Obrony Narodowej potwierdziło, że lot był częścią rygorystycznej procedury Acceptance Test Procedure (ATP), mającej na celu potwierdzenie zgodności z wymogami technicznymi i operacyjnymi zapisanymi w kontrakcie.

Czytaj też: Mrok bez tajemnic. Naukowcy dokonali przełomu w technologii widzenia w ciemności

Droga do tego momentu nie była prosta, co potwierdza fakt, że trwała kilka lat. Już w lipcu 2022 roku Polska podpisała umowę z Leonardo na dostawę 32 śmigłowców AW149 w odpowiedzi na rosnące napięcia w Europie Wschodniej. Pierwsze egzemplarze powstały we włoskiej fabryce w Vergiate, by jak najszybciej wzmocnić polskie siły, ale od początku zakładano transfer technologii i stopniowe przenoszenie produkcji do Świdnika. Jak podkreślił dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters, Gian Piero Cutillo, sukces projektu to efekt płynnej współpracy włoskich i polskich zespołów. Rodzi się jednak pytanie – jak bardzo niezależna jest polska produkcja, skoro nadal opiera się na włoskich rozwiązaniach technologicznych?

AW149 to średni śmigłowiec wielozadaniowy przeznaczony do transportu wojsk, ewakuacji medycznej oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Masa startowa śmigłowca wynosi około 8000 kg, a na pokładzie może on zabrać do 18 żołnierzy lub kilku rannych na noszach. Wyposażony jest w zaawansowaną awionikę i – w zależności od konfiguracji – może być uzbrojony w karabiny maszynowe, rakiety czy pociski przeciwpancerne. Przystosowany jest także do działania w trudnych warunkach atmosferycznych, zarówno w dzień, jak i w nocy.

Czytaj też: Ten kraj bezpośrednio zagraża pokojowi na świecie. Satelity odkryły właśnie jego sekret

Polska wersja AW149 korzysta z rozbudowanego transferu technologii, co oznacza, że nie tylko montaż, ale także serwisowanie i produkcja części stopniowo przenoszą się do kraju. Docelowo może to znacząco zmniejszyć zależność od zagranicznych dostawców, a to akurat kluczowa kwestia w dzisiejszym niestabilnym środowisku bezpieczeństwa. Jednak pełna niezależność to wciąż odległy cel. PZL-Świdnik ma wprawdzie długą tradycję budowy śmigłowców (sięgającą czasów produkcji Mi-2), ale integracja nowoczesnych technologii zachodnich jest procesem złożonym i czasochłonnym. Stworzenie własnego łańcucha dostaw dla kluczowych komponentów, takich jak układy przeniesienia napędu, silniki czy awionika, może potrwać nawet kilka lat.

Warto również pamiętać, że konstrukcja AW149 pochodzi z początku lat 2000, a dziś wiele krajów NATO wprowadza nowsze platformy, takie jak Sikorsky UH-60M Black Hawk czy NH90, które oferują bardziej zaawansowane technologie w zakresie modularności, odporności na uszkodzenia i integracji systemów walki elektronicznej. Przykładowo, NH90 wykorzystuje sterowanie fly-by-wire i szerokie zastosowanie kompozytów w celu redukcji masy – rozwiązania, których AW149 nie posiada.

CechaAW149UH-60M Black HawkNH90 (TTH wersja transportowa)
Kraj produkcjiWłochy / PolskaUSAEuropa (konsorcjum NHIndustries: Airbus, Leonardo, Fokker)
Masa startowa (MTOW)ok. 8000 kgok. 10660 kgok. 10600 kg
Udźwig (załoga + ładunek)do 18 żołnierzy lub ładunekdo 11 żołnierzy lub ładunekdo 20 żołnierzy lub ładunek
Długość kadłubaok. 17,6 mok. 19,76 mok. 16,13 m
Prędkość maksymalnaok. 313 km/hok. 295 km/hok. 300 km/h
Zasięgdo 958 kmok. 511 kmok. 800 km
Napęd2 silniki General Electric CT72 silniki General Electric T700-GE-701D2 silniki Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 lub General Electric CT7-8F5
Awionikazaawansowana, dostosowywana do potrzeb klientanowoczesna, potwierdzona w bojufly-by-wire, zintegrowane systemy cyfrowe
Uzbrojenie (opcjonalne)karabiny, rakiety, pociski kierowanekarabiny maszynowe, opcjonalne rakietykarabiny maszynowe, opcjonalne rakiety
Funkcje specjalnewysoka modułowość, opcje SAR i MEDEVACwyjątkowa trwałość w warunkach bojowychfly-by-wire, zaawansowana redukcja masy kompozytami

Czytaj też: Ten wojskowy dron jest jak klocki LEGO, ale jego potęga drzemie gdzieś indziej

Inwestycja w produkcję AW149 w Polsce to nie tylko zakup śmigłowców – to budowanie kompetencji przemysłowych, tworzenie wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy i ograniczanie zależności od zagranicznych dostaw. W obliczu potencjalnych konfliktów przy wschodnich granicach Polski, wzmocnienie krajowego przemysłu obronnego nabiera kluczowego znaczenia. Pytanie jednak brzmi: czy produkcja AW149 naprawdę doprowadzi do szerokiej rewolucji technologicznej w polskim lotnictwie wojskowym, czy też będzie jedynie krótkoterminowym impulsem, mocno opartym na włoskim know-how? Odpowiedź na to pytanie przyniosą dopiero kolejne lata i doświadczenia z eksploatacji nowych maszyn.