Pełen stali i potencjału. Tak zbudujesz rower dla największych twardzieli

Jaki jest najlepszy rower? Czy koniecznie musi mieć ramę z tytanu, czy włókna węglowego, przełożenia nie do zliczenia na palcach obu dłoni oraz podwójny system amortyzacji? Osobiście uważam, że najlepszy rower, to ten, do którego mamy aktualnie dostęp, ale jak tu przejść obojętnie od wyjątkowych modeli możliwych do zbudowania na bazie ramy Dark Star i widelca Future Proof?
Pełen stali i potencjału. Tak zbudujesz rower dla największych twardzieli

Rower Dark Star w skrócie? Hard-tail specjalnie z myślą o wszechstronności

Firma Wilde Bicycle Company z Minnesoty zaprezentowała model Dark Star, a więc wręcz “surowy”, bo stalowy hardtail MTB zaprojektowany z myślą o wszechstronności i wydajności. W debiucie towarzyszy mu Future Proof Fork, a więc sztywny stalowy widelec zwiększający uniwersalność całego zestawu. Największy wyróżnik? Ewidentnie sama rama, która została wykonana z autorskich rur BOSS Super Tubes, czyli specjalnie profilowanych, bezszwowych rur stalowych utwardzanych powietrzem. Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć wytrzymałą konstrukcję bez konieczności stosowania dodatkowych wzmocnień, co z kolei ma redukować masę i ograniczać negatywny wpływ temperatury na strefy spawania.

Czytaj też: Nowy rowerowy król gór? Większa moc, cichszy silnik i więcej zasięgu

Rower jest przystosowany do widelców o skoku 120–130 mm i posiada kąt główki ramy wynoszący 66,5°, co ma zapewniać równowagę pomiędzy stabilnością zjazdową a zwrotnością przy mniejszych prędkościach. Podniesiony suport ułatwia pokonywanie technicznych przeszkód, a regulowane haki tylnego koła pozwalają ustawić długość tylnego trójkąta w zakresie 425–440 mm, da tym samym dostosować rower do stylu jazdy i terenu. Rama z BOSS Super Tubes może przyjąć opony o wielkości do 29 cali i szerokości maksymalnej 2,6 cala, a szereg mocowań pozwala na montaż nie tylko trzech bidonów, ale też torby na górnej rurze.

Czytaj też: Elektryczne rowery Nova i Nova Pro mają jedną cechę, która deklasuje wszystkie inne modele

Wraz z ramą Wilde zaprezentowało Future Proof Fork. a więc sztywny widelec wyprodukowany z segmentowanej stali i zaprojektowany z myślą o nowoczesnych geometriach hardtaili. Z wysokością 501 mm od osi do korony jest bezpośrednim zamiennikiem amortyzatora 120 mm z uwzględnieniem 25% ugięcia, czyli 30 mm, a jego wymiary przyjmują opony o wielkości do 29 cali oraz szerokości do 2,8 cali. Utylitarności odmówić mu nie można, bo ma szereg mocowań (trzyśrubowe po każdej stronie, mid-blade dla bagażników, typowe punkty dla błotników i bagażników tylnych), więc to połączenie wręcz idealne dla osób jeżdżących z bagażem.

Czytaj też: Test elektrycznego roweru ENGWE L20 3.0 Boost. W pełni legalny, ale ma asa w rękawie

Chociaż rama Dark Star i widelec Future Proof to ciekawe propozycje dla szukających wszechstronności i niepotrzebujących amortyzacji, to warto wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przy sposobie budowy ramy zrezygnowanie z gussetów na rzecz asymetrycznego cieniowania rur może budzić wątpliwości dotyczące trwałości przy intensywnym użytkowaniu. Dodatkowo sam podniesiony suport może i poprawia manewrowość, ale może wpłynąć na stabilność, a to zwłaszcza dla osób przyzwyczajonych do niżej położonych suportów. Musimy więc poczekać na pierwsze wrażenia od typowych użytkowników, bo dostawy widelców Future Proof i ram Dark Star mają ruszyć już w kwietniu 2025 roku.