Przełom w systemach obserwacyjnych okrętów podwodnych: sztuczna inteligencja od Safran już na pokładzie
Firma Safran Electronics & Defense zintegrowała autorskie algorytmy sztucznej inteligencji (SI) z masztami optoelektronicznymi okrętów podwodnych. Ten postęp znacząco zwiększa możliwości przetwarzania obrazu, umożliwiając skuteczniejsze wykrywanie, identyfikację i klasyfikację kontaktów. Wszystko dlatego, że takie maszty optoelektroniczne z dodatkiem SI oferują trzy kluczowe funkcjonalności:
- Poprawiają jakość obrazu z sensorów, zapewniając wyraźniejsze widzenie nawet w trudnych warunkach pogodowych
- Automatycznie wykrywają, śledzą i klasyfikują obiekty
- Wspierają precyzyjne pozycjonowanie okrętu, a to szczególnie przy głębokości peryskopowej, uzupełniając systemy nawigacji inercyjnej
Czytaj też: Polska i umowa za 22 miliardy dolarów, która zmienia oblicze europejskiej obronności
Dzięki temu maszt obserwacyjny staje się “pasywnym radarem”, dostarczającym pełnego obrazu wideo w różnych zakresach spektralnych – od światła widzialnego, przez podczerwień, po warunki słabego oświetlenia. Warto przy okazji wiedzieć, że podstawowe maszty optoelektroniczne Safran Electronics & Defense są obecnie wykorzystywane na wielu typach okrętów podwodnych, bo:
- Francuskich okrętach podwodnych o napędzie jądrowym typu Barracuda
- Holenderskich okrętach typu Orka
- Francusko-hiszpańskich okrętach typu Scorpène
- Szwedzkiego typu Gotland i Blekinge
- Południowokoreańskich KSS-III Batch 1 i Batch 2
Czytaj też: Indie stworzyły broń ostatecznego odstraszania. Gaurav to nowy symbol potęgi
Chociaż sama integracja sztucznej inteligencji z systemami okrętów podwodnych oznacza spory postęp technologiczny, to budzi również pytania o zależność od automatyzacji w kluczowych operacjach obronnych. Kluczowe będzie zapewnienie niezawodności i cyberbezpieczeństwa algorytmów tego typu, aby całkowicie wykluczyć potencjalne luki i zagrożenia.